4. Kundklubbarna blir communitys. Från transaktion till relation. Och communitys blir mindre för att bli mer relevanta.
I takt med att det blir svårare och svårare att nå fram till rätt kunder via annonsering online, kommer kundklubbarna att bli allt viktigare som kommunikationskanal. Men då måste man utveckla relationen med kunderna. Och dom som gör det kommer att ha en betydligt bättre chans att nå goda resultat än dom som fortfarande ser kundklubben som ett sätt att distribuera rabatterbjudanden. Och här kan företagen lära av influensers och poddar genom att skapa innehåll. Content blir king & queen 2023.
5. Plattformarna är nu så bra och prisvärda att utmaningen mer ligger i att organisera och utveckla innehåll.
Från teknik till innehåll, struktur och genomförande.
Företagen har även under 2022 fortsatt varit lite avvaktande kring live shopping som företeelse, men med vikande försäljningssiffror kommer många att tvingas att pröva fullt ut. Men det kräver en offensiv satsning med ett tydligt fokus på strategi och genomförande. Att ett av svenska börsens högst värderade bolag , Evolution gaming har interactive e-commerce som kärnverksamhet utan att många tänker på det är väldigt intressant. Men som så många gånger tidigare är spelmarknaden före många branscher i hur man ser på att bygga förtroende på ett fysiskt sätt i en digital miljö.
Tillsammans med Pelle Hasselgren, brandsolutions.se erbjuder vi en masterclass i interactive e-commerce med vårt 10-punktsprogram som ger din organisation en stabil grund att stå på när ni tar er an interactive e-commerce på riktigt. Vi hjälper er att ta den fysiska upplevelsen man har i en butik eller i ett möte med en säljare till den digitala världen. Vi erbjuder också ett webinar (digitalt eller fysiskt) för styrelsen eller ledningsgruppen. Där visar vi potentialen om man gör rätt men visar också hur man undviker fallgroparna. Inspiration och perspektiv på den kanske största förändringen i konsumentbeteende på väldigt länge där företagen återigen ligger efter konsumenterna. Kontakta oss så får du veta mer.